matteusskolbibliotek.blogg.se

databaser och källkritik

Kategori: Allmänt

Idag har jag lagt ut mer information i Onenote om de databaser som vi har tillgång till inom Stockholm stads och utbildningsförvaltningen. Dessa är Ne.se, mediearkivet retriever och Landguiden. I biblioteket finns även snart Worldbook.
 
I fredags hade jag lektion 2 i källkritik med treorna och det var som vanligt väldigt kul. Denna gång visade jag exempel på vad man ska tänka på när man ser videos, bilder och reklam på internet eller på tv. Finns egentligen "hundapan", och hur kan man ta reda på det?
 
Vem, vad, varför-frågorna upprepades igen, men nu på bilder och inlägg i sociala medier och reklam.
 
Efter lektionen med treorna hade jag besök i en förskoleklass. Alla barnen fick säga ett ord om de ville medan jag skrev upp orden på tavlan. Efter att ha granskat orden så berättade jag en historia eller en saga som involverade orden. Jag har förstått att de tyckte det var riktigt roligt.
 
 
 
 
Några nya skylthyllor!
 
Nedan finns en bild över en vagn med böcker på andra modersmål.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: