matteusskolbibliotek.blogg.se

När böcker försvinner och inte finns att köpa

Kategori: Allmänt

Många bibliotek är vana och vet att ett visst svinn på böcker är att räkna med. På ett skolbibliotek som inte har medel eller ett magasin att gå till är lagning av böcker en viktig ingrediens. Vissa böcker finns nämligen inte att få tag på mer! En del titlar finns fortfarande på antikvariat, andra inte. Men när just sådana titlar har varit utlånade i över ett år av elever på skolan finns det heller ingen teknik att falla tillbaka på.
 
Folkbibliotekens system gör att ett automatiskt utskick om en påminnelse nästintill garanterar att boken lämnas tillbaka. Lämnas den inte tillbaka i tid får man en till påminelse och sedan en inbetalningsblankett. För tillfället är det inte så det fungerar på mitt bibliotek vilket gör att jag får gå ut med papper till respektive klassföreståndare med namn på de elever som fortfarande har kvar titlar som ska återlämnas. Om läraren kommer ihåg att påminna eleven, och om eleven i sin tur kommer ihåg att leta efter boken och lämna tillbaka den kan jag få tillbaka den.
 
Många av de böcker som är sena brukar vara populära och efterfrågas ofta, andra finns det bara ett exemplar av. Och det är dessa böcker som jag vurmar mest för. Jag vet nämligen att just dessa, som det bara finns ett ex av inte går att köpa mer. Försvinner de eller går sönder är de borta för alltid, om inte förlaget som gav ut dem bestämmer sig för att släppa en nyutgåva.
 
 
 
Det finns såklart elever som är jätteduktiga att lämna tillbaka böcker och påminna varandra.
 
Kommentera inlägget här: