matteusskolbibliotek.blogg.se

Skolbibliotek i världsklass och hårda klappar

Kategori: Allmänt

"Skolbibliotek i världsklass" är en utmärkelse man får om  skolbiblioteket uppnår vissa kriterier. Förra veckan var jag på en skolbibliotekskonferens och många av föreläsarna arbetade på skolbibliotek som fått detta pris. Det var superintressant att se hur andra arbetade och jag blev full av inspiration. Men nästintill alla hade arbetat mer än 10 år på sin skola, så jag har nog ett tag kvar innan skolbiblioteket blir en självklar tillgång i undervisningen. För att få priset måste skolbiblioteket bland annat integreras naturligt i skolans styrdokument och vara en självklar resurs för både elever och lärare.  

Över till hårda klappar:
 
Till unga Star wars-fan finns nu boken The force awakens på svenska. Boken baseras på filmen med samma namn. Jag skulle säga att den passar från 9 år och upp.
 
Olczaks nya böcker om Jack, i Förbannelsen om Jack. Dessa kom ut i höstas och heter Vampyrer på Sergels torg och Jättar vid Kaknästornet.
 

Luridiumtjuven av Bobbie Peers sträckläste jag. Det handlar om kodning, hemliga agenter, smarta metaller och smarta människor över lag. Den är fantastisk! Passar både läsvana 9-åringar och 12-åringar som vill ha äventyr.
 

Let it snow av John Green mfl. innehåller tre jullovsromanser. En snöstorm gör att de tre berättelserna flätas samman. Knasig, rolig och romantisk. Finns både på svenska och engelska. Skriven för ungdomar och äldre.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: