matteusskolbibliotek.blogg.se

Föräldramöte

Kategori: Allmänt

På arbetslagsmötet idag frågade jag om jag kunde komma på föräldramötet nästa vecka och prata lite om läsning. Mina fina kollegor sa självklart ja till detta. Så nu förbereder jag lite och funderar på om jag ska köra övningar med dem eller endast vara informativ.
 
Här kommer lite boktips!

Novellsamlingen Ryktet går och 9 andra noveller tar bland annat upp hur ett rykte kan eskalera och bli sanning. Passar på högstadiet. Bra när en diskuterar rykten och källkritik.

 
 
Handbok för superhjältar av Elias och Agnes Våhlund är en av de bättre böcker för yngre jag läst på länge! Den handlar om en flicka vars mamma ska jobba utomlands några månader, och under tiden bor flickan hos sin mormor och måste byta skola. Den nya skolan är hemsk. Ett gäng retar henne för hennes utstående öron och jagar henne på vägen hem nästintill varje dag. Tryggheten finns hos mormoderns syster som arbetar som bibliotekarie. En dag när hon är jätte ledsen i biblioteket ser hon en bok som lyser rött i hyllan. Den liksom talar till henne. Boken heter "Handbok för superhjältar" och det ser ut som att det är en riktig handbok, med många bra tips och detaljerade beskrivningar för olika superkrafter. Här börjar äventyret!
Boken liknar Jan Kjärs böcker om häxan Mia. Texten ligger som seriebubblor och färglada bilder täcker varje sida. Den är lättläst utan att vara tråkig. Och den är verkligen girlpower! Passar alla!
 
Kommentera inlägget här: