matteusskolbibliotek.blogg.se

Winbib byts mot Book-it

Kategori: Allmänt

Denna vecka är låne- och återlämningssystemet Winbib nedstängt. Biblioteksdatasystemet som funnits på alla bibliotek runt om i Stockholms grundskolor ska nu bytas ut mot Book-it!! Som bibliotekarie kommer det nya systemet att underlätta min vardag betydligt då alla katalogposter kommer att vara fullständiga. Det har varit svårt att till exempel komma ihåg om en speciell novell finns i någon av novellsamlingarna i hyllan. Ofast har jag gått till hyllan och bläddrat för att kolla... Själv lånen kommer att fungera ungefär likadant så det är mest jag, inte låntagarna, som märker skillnaden.
 
Vad gör jag då när jag inte har några låntagare i bibblan? Idag har jag presenterat lite deckare för åk 2. Lärarna där har haft en liten presentation av Påskekrim (en påsk- tradition i Norge där en läser deckare). Jag har även varit i en åk 3:a och repeterat lite vad källkritik är med lite övningar. Nu sitter jag och märker upp nya böcker.
 
 
Kommentera inlägget här: