matteusskolbibliotek.blogg.se

Att förbereda bokprat och lovläsning

Kategori: Allmänt

Vid ett bokprat är det optimalt att ha läst böckerna och kanske tipsa om både nya och äldre godbitar ur olika genrer. Det ska finnas någon utmaning och någon mer lättläst. Jag brukar göra en presentation via ett fint gratisprogram på internet som gör att det ser lite roligare ut än en PP. Jag brukar också läsa högt ur varje bok så att eleverna får ett hum av stilen, språket och handlingen. Det svåraste är att hinna läsa alla böcker innan bokpratet. Arbetar en som jag på två skolor är det extra svårt. Ibland läser jag in på helger och kvällar, men så ska det ju egentligen inte vara. Nu på lovet ska jag läsa supermånga nya titlar för att ta igen den lässvacka jag har haft under vintern.

Några av de böcker jag ska läsa är:

Hugo och kepskampen av Christina Lindström. Hon skriver fenomenalt bra ungdomsböcker men detta är en som riktar sig mot yngre läsare. Spännande!

Dödens märken av Veronica Roth. Divergent läser många elever fortfarande och detta är en ny bok av den populära författaren. Den är tegeltenstjock så jag kanske skummar den. Förhoppningsvis öppnar jag den iaf. Jag gillade inte hur Divergent-serien var skriven men måste såklart prova författarens nya, för att kunna tipsa elever.

Om jag får stanna av Kajsa Gordon. Om hur det är att leva i ett land där man inte får bo. Ilona och hennes familj gömmer sig i ett kloster. Barnen går i skolan men föräldrarna blir tagna av polisen om de lämnar klostret, så de får inte gå ut. Ilonas kompis Stella har en jobbig brorsa och oroar sig över sin vän och hennes familj.

Mystiska myter : faraos förbannelse av Anna Hansson
lättläst bok som jag tror kan inspirera den läsovillige.

Bronsnyckeln av Holly Black och Cassandra Clare. Äntligen är tredje boken här. Har redan börjat att läsa. Verkar lika bra som de två andra delarna.


Kommentera inlägget här: