matteusskolbibliotek.blogg.se

Propagandfilm

Kategori: Allmänt

Efter några veckors arbete med källkritik och propaganda så har det äntligen blivit dags för själva redovisningen! Filmerna är klara!
 
Idag hölls den första propagandafilmfestivalen högtidligt i Matteusskolans aula.

Elever i åk 6 har med hjälp av mig och respektive lärare fått en introduktion till källkritik, algoritmer, vinklade budskap, Googles rankning med mera.
De har sedan i grupper själva gjort en propagandafilm eller en mockumentärfilm. Det var dessa 1-minuters långa klipp som visades idag. SÅ duktiga de har varit och vilken uppfinningsrikedom de har. Det här bara måste jag göra om nästa år.
Vem som vunnit vet jag inte än, men förhoppningsvis imorgon! 

I aulan skulle nämligen bästa film röstas fram. Redan innan projektet drog igång ville jag att eleverna skulle ha något sorts samarbete med en yngre klass. Jag kom på att deras propagadafilmer skulle kunna vara en bra introduktion/avslutning till källkritikveckorna som jag har med åk 3 varje år.

Tanken är därför att det vinnande laget sedan ska presentera sin film för åk 3, och berätta varför filmen är falsk och hur gruppen har gjort den. Samarbete över klassgränser tycker jag är roligt och jag hoppas att det kommer att ge eleverna ytterligare ett lyft.
Kommentera inlägget här: