matteusskolbibliotek.blogg.se

Höstterminen startar imorgon!

Kategori: Allmänt

Nu så här dagen innan skolan börjar för eleverna så har en bibliotekarie mycket att tänka på: klasslistorna ska stämma, för att kunna förflytta alla elever till rätt klass; nya elever ska få lånekort; biblioteket ska se inbjudande ut; alla nya böcker som ramlat in under semestern ska katalogiseras och märkas upp. Förhoppningsvis får de plats i hyllorna som nu nästintill bågnar över efter sommarvilan. 
 
Innan semestern lånade jag hem en massa nya barn- och ungdomsböcker. Jag hann inte läsa alla, men väldigt många. Jag tänkte tipsa om några!
 
Jack av Christina Lindström är en helt fantastisk bok. Den har så många nivåer att det är svårt att få ihop allt här. Men boken handlar om Jack och den utspelar sig i Göteborg. Jack har en väldigt ung mamma och har varit lite av ett problem i skolan då han mobbat och umgåtts med nynazister. Nu har han glidit ifrån detta och spelar innebandy med sina bästa killkompisar och festar på helgerna. På en fest möter han Freja. De trivs tillsammans, men, så en dag träffar han hennes mamma och lillebror. Det är då allt förändras.
Det här är en bok om att växa upp, om en pappa som stuckit, en hjälplös halvbror som behöver beskydd, kärlek, Göteborg, värderingar, kompisar och Jack. Hans röst tar sig ut ur boken och viskar om att du kanske har träffat en sådan här kille i din ungdom. Välskrivet, passar för högstadiet.
 
 
 
Jag har inte läst så många bra böcker för de yngre åldrarna, förutom en helst fantastisk bilderbok om att vara gammal och glömma. Den heter Idag vet jag inte vem jag är av Ida Sundin. Den handlar om en morfar som inte riktigt kommer ihåg allt. Vem är egentligen barnbarnet, har jag katt? Vem bor i det här fina huset?
 
 
 
Ett annat bra tips för de yngre (fr 9 år) är ett seriealbum som heter Roller girl av Victoria Jamieson. Den handlar om en flicka som heter Astrid. Astrid blir helt såld på roller-derby. En sport på rullskridskor. Hennes bästis börjar istället på balett och de glider ifrån varandra. Det är en väldigt bra utvecklingsserie. I början går allt fel för Astrid, men hon ger sig inte. hur många blåmärken hon än får så ger hon sig INTE! Serien är också uppbyggd så att den som läser även lär sig mycket om sporten och dess kultur. Hade jag varit tio skulle jag ha älskat den.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: